Her kan du se
- og herunder den korte/rationelle version:
Navn |
”Johanne” alias ”Nadia” alias ”Amitie” alias ”Flaneur” alias ”Rano II” |
Sejlmærke |
S26 / D2 |
Ejer |
Johanne Gildet, Aalborg |
Klub |
Sejlklubben Limfjorden |
Type |
26 kvm. klassespidsgatter m/maconirig |
Sejlareal |
26 (måske forældet) |
L.o.a. |
6,65 |
L.v.l. |
5,55 |
Største Bredde |
2,24 |
Dybgang |
1,14 |
Deplacement |
2,15 |
NL mål |
4,7 (måske forældet) |
Motor/HK |
Boreas, 8-10 HK (Tidligere Energi) |
Konstruktør |
M. S. J. Hansen |
Bygget af |
K. Thomsen |
Byggeår |
1936 |
Byggested |
Kalundborg |
Største retgird |
4,05 |
Kølvægt |
806 |
"Johanne"s livsforløb
Tid |
Begivenhed |
1936 |
Bygges af bådebygger K. Thomsen i Kalundborg. Samme år bygger K. Thomsen i hvert fald eet søsterskib, S26 / D3 ”Halali”, og det må betragtes som overvejende sandsynligt, at der senere eller samtidig er bygget flere efter samme tegninger, f.eks. D13 ”Glory”, som M. S. J. Hansen lod bygge året efter til sig selv. ”Halali” befinder sig i dag på lystfartøjsmuseet i Hobro. Iflg. tilsynsbog og bilbrev af 18.05.36 hedder båden fra fødslen ”Rano II” og er ”bygget til og for regning af” Bruno Leo Eshington, Parmagade 7, 2. Kbh. S med hjemsted i København (”Sundet”) |
1937 |
Iflg. tilsynsbogen overdrages ”Rano II” pr. 28.01.37 til Gunnar R. Nielsen, Kbh. og navnet ændres til ”Flaneur”. Målerbrev af 22.05.39 bekræfter dette, og fortæller, at hjemsted er Kastrup Navnet ”Flaneur” er den dag i dag graveret i bommens nokbeslag, hvilket vel nok er det mest håndfaste bevis for bådens identitet. |
1937-1956 |
Tilsynsbogen fortæller, at Gunnar Nielsen hvert
forår har "søsat Fartøjet efter Overvintring" og om efteråret
"taget Fartøjet på Land for Overvintring". Dog blev fartøjet ikke
søsat i 1944 "p.G.a. tysk Forbud"
|
1956 |
Iflg. tilsynsbogen skifter båden navn til ”Amitie”, og det må betragtes som altovervejende sandsynligt, at der samtidig sker ejerskifte til nedennævnte Valdemar Larsen. Ejerskiftet og navnet "Amitie" (men ikke navnet på ejeren) fremgår af Tilsynsbogen, og bekræftes af, at der på samme tidspunkt optræder ny håndskrift i Tilsynsbogen, og der foretages hovedsyn og kontrolmåling af tonnagen af Statens Skibstilsyn/Overskibsinspektoratet. |
1962 |
Bærer på dette tidspunkt navnet ”Amitie” og ejes af Valdemar Larsen med hjemsted i Kastrup |
1963 |
Helge Zenius-Nielsen sælger i 1963 sin kragejolle
”Nadia” og køber pr. 26.07.63 ”Amitie”, der ved samme lejlighed omdøbes
til ”Nadia”. Købsprisen er 16.000 kr. |
1971 |
I 1971 sælger Helge Zenius-Nielsen's hustru Ruth ”Nadia” til sin søn, Bent Zenius-Nielsen for 18.000 kr. Fortsat hjemsted i Kastrup. Stor tak til Bent Zenius-Nielsen for ovennævnte oplysninger. |
1973 |
Jørgen Madsen købe ”Nadia” af Bent Zenius-Nielsen for 24.170 kroner. Båden skifter hjemsted fra Kastrup til Aalborg (Sejlklubben Limfjorden) og omdøbes ved samme lejlighed til ”Johanne” |
1976 |
Jørgen Madsen sælger ”Johanne” til Svend Pedersen for (vistnok) 30.000 kroner. Hjemsted er fortsat Sejlklubben Limfjorden i Aalborg. Jørgen Madsen køber samtidig Berg-spidsgatteren ”Maja II” af Knud Erik Larsen – men det er en anden historie. |
1996 |
Svend Pedersen sælger ”Johanne” til Johanne gildet, der stiftes ved samme lejlighed, bl.a. med de 2 tidligere ejere Jørgen Madsen og Svend Pedersen som medlemmer (-ejere). Prisen er 20.000 kroner, og ”Johanne” kan fortsat nydes ved Sejlklubben Limfjorden’s broer i Vestre Bådehavn i Aalborg. Johanne Gildet påbegynder en omfattende renovering af ”Johanne”, og får senere Sussi & Leo, Skagen som protektorer for projektet. |