Praktiske oplysninger om sejlads med ”Johanne”

 

Af hensyn til "Fighter" (Sejlklubben Limfjordens ukuelige formand emeritus, nuværende pæleorm) kan nævnes, at almindeligt kendskab til sejlads og omgang med sejlbåde forudsættes bekendt, hvorfor dette ikke er beskrevet i dette afsnit. Men hvis "Fighter" måtte ønske det, medvirker Gildet gerne ved hans oplæring i fremførelse af sejlbåde ved vindens hjælp alene.

Motor:

 

Benzin: Motoren kører på 4% olieblandet benzin. D.v.s. at en 5 liter dunk almindelig benzin skal blandes op med 0,2 liter (200 cl.) to-taktsolie.
Vi har vedtaget, at der absolut kun må findes olieblandet benzin ombord.
Ellers ender det bare med, at motoren brænder sammen, når der ved ”et uheld” bliver påfyldt benzin uden olie.

Motoren bruger ca. 4 liter benzin i timen. Tanken rummer ca. 10 liter. Herudover er der en (måske to) benzindunk(e) på 5 liter ombord. Der kan altså højst medbringes 20 liter benzin, svarende til en sejltid på ca. 5 timer. ”Johanne” er jo stadigvæk en sejlbåd.

 

Start:

  1. Sørg for at motoren står i frigear. (Gearstangen fremad = fremad/gearstangen agterud = bak/gearstangen midtimellem = frigear) Pumpestangen bruges som gearstang. Pumpe-/gearstang har sin plads i dertil monterede beslag agter/bagbord i cockpittet.
  2. Åbn for benzinen på ventilen under tanken i styrbords kistebænk.
  3. Luftspjældet på karburatoren på styrbord side af motoren skal være (næsten) lukket ved start af kold motor. (Ved start af varm motor skal spjældet være næsten helt åbnet).
  4. ”Tip” ved at holde ”tipperen” nede indtil der kommer en tynd stråle benzin. Slip derefter omgående. ”Tipperen” sidder ved karburatoren på styrbord side af motoren. (Ved start af varm motor skal der ikke ”tippes”)
  5. Giv ca. halvt gas. ”Gasseren” sidder under dækket i styrbord side af cockpittet. (Bagud = mere gas/forud = mindre gas).
  6. Drej nøglen på elboksen i styrbords kistebænk så ladekontrollampen (grøn) lyser.
  7. Tryk på den sorte startknap på elboksen, og motoren burde starte – reguler eventuelt lidt på ”gasseren”
  8. Indstil luftspjældet når motoren kører. Normalt skal spjældet åbnes næsten helt; men ”føl” dig lidt frem.
  9. Kontroller omgående, at der kommer kølevand ud sammen med udstødningen. Hvis ikke: Kontroller, at ventilen til vandindtaget (bagbord for motoren) er åbnet. Hvis fortsat ingen vand: Stop omgående motoren.

 

Drift:

  1. Kontroller regelmæssigt, at der kommer kølevand ud sammen med udstødningen. Hvis ikke: Kontroller, at ventilen til vandindtaget (bagbord for motoren) er åbnet. Hvis fortsat ingen vand: Stop omgående motoren.
  2. Undgå at skifte gear ”for fulde omdrejninger”. Lidt fornemmelse og følelse er en god ting.
  3. Undgå at sejle kontinuerligt for fuld speed. Det slider unødigt på motoren og din tegnebog.
  4. Smøreniplen til stævnrøret (agter i cockpittet) skal have ca. ½ omdrejning for hver times drift.

 

Stop:

  1. Skub ”gasseren” helt frem og luk for benzinen.

  2. Drej nøglen så ladekontrollampen slukker.

 

Anker:

Såvel ”frokostanker” som hovedanker findes i agterrummet i cockpittet. De sidste par meter af ankerkæden er udskiftet med tovværk, så det kan kappes i en kritisk situation.

 

El-system:

2 stk. 12 volt batterier er placeret i styrbords kistebænk i cockpittet. Det ene fungerer som startbatteri, som oplades fra motoren. Det andet fungerer som forbrugsbatteri og oplades fra land (se nedenfor).
Batterierne kan forbindes med det dertil installerede kabel med påmonteret afbryder. Hvis et af batterierne er "gået død" kan du på denne måde "hente" strøm fra det andet batteri.

Der må aldrig opbevares noget som helst i styrbord kistebænk, som kan kortslutte batterierne. Sørg for, at den dertil beregnede "hylde" er anbragt over batterierne.


Kabel til 220 v. eltilslutning i land findes i forrummet. Når kablet er tilsluttet oplades forbrugsbatteriet automatisk, og der er strøm på en 220 volt stikkontakt i elpanelet, der er placeret agterst i ”hattehylden” over styrbords køje.
I elpanelet er også anbragt sikringer og afbrydere til indenbords lys, lanterner m.v. Prøv dig frem.

Endvidere er der 2 stk. udtag til 12 volt (cigartænderstik) + 1 stk. monteret under dækket ved siden af mastefoden forrest i kahytten. Stikkene virker kun når der er tændt på den tilhørende afbryder på el-panelet.

 

Lanterner: ”Johanne” er udstyret med 3-delt toplanterne, som tændes på elpanelet. Husk at slukke.

 

Redningsveste: Skal du selv medbringe

 

Ildslukker: Findes ombord. Find den før start. (sikkert under en køje)

 

Pumpe: enkeltvirkende håndpumpe, anbragt under sidedækket i bagbord side af cockpittet. Suger fra dybeste punkt i skivet under motoren. Pumpe-/gearstang har sin plads i dertil monterede beslag agter/bagbord i cockpittet.

 

Nødraketter: Findes ombord. Find dem før start. (sikkert under en køje)

 

Kogegrej/Gas: Gasblus med 2 blus findes agterst under bagbord køje. (Fjern den lille hynde og luk ”låget” op). Gasflasken findes i bagbords kistebænk. Husk at lukke for gassen efter brug. Gryder, potter pander (spejdersæt) findes sandsynligvis under en af køjerne.

Du sidder udmærket på styrbord køje, når du skal lave morgenkaffen.

 

Kompas: Anbragt i beslag agterst over styrbord køje når det ikke bruges. Monteres på skydekappen når det bruges. Kan tilsluttes lys på eltavlen (cigartænderstik) ved natsejlads.

 

Selvstyrer: Kaldet "Yrsa" findes ombord (formentlig under en køje). Tilslutningsstik til både el og ekstern navigator (hvis du har sådan en) er monteret under sidedækket, agter i styrbords side af cockpittet. Stikket er tilkoblet el-systemet på samme sikring som "cigartænderne" - husk, der skal tændes på kontakten på el-panelet.

 

Søkort: Har sin plads i plasticomslag under styrbord køje.

 

Bompresenning: Opbevares i forrummet under sejlads - skal altid være på, når ”Johanne” ikke er under sejl.

 

Cockpitpresenning: Opbevares i forrummet under sejlads - skal altid være på, når ”Johanne” ikke er ”bemandet”.

 

Generelt: Undersøg båden og lær den at kende før du sejler, og hvis der mangler noget ombord, findes det sikkert i Katedralen.

 

 

God tur i en af Danmarks smukke spidsgattere